Tech

BOSAQ

Met haar decentrale wateroplossing op hernieuwbare energie streeft BOSAQ naar een duurzame en waterefficiënte samenleving. De afgelopen jaren nam de onderneming grote stappen in de realisatie van haar missie. BOSAQ zette niet alleen succesvolle B2G-samenwerkingen op met België, Ghana, Suriname en Oekraïne, maar wist ook toonaangevende bedrijven als Shell, De Lijn en Tomorrowland van haar wateroplossing te overtuigen.

Om de groei van de projecten in Ghana, Suriname en Oekraïne te financieren en voor de uitrol van een pay-per-drop-systeem (= een systeem waarbij de klant enkel betaalt voor het gebruik), startte BOSAQ een tweede WinWinner-campagne. Het opgehaalde bedrag van €291.000 wordt geïnvesteerd in werkkapitaal en de aanwervingen van een technicus, een software engineer, een technical sales representative en een technical sales consultant.
Afbeelding met tekst, grondAutomatisch gegenereerde beschrijving

BOSAQ wil het drinkwaterprobleem aanpakken met een uniek businessmodel waarin zowel commerciële doelstellingen als sociale impact centraal staan. Eerder haalde BOSAQ via een crowdlendingcampagne bij WinWinner al meer dan €140.000 op. Daarmee zette de onderneming samen met de UGent experts in om haar product te verfijnen en om haar initiële markten in Latijns-Amerika te gaan veroveren. 

Nu kwam de onderneming voor een tweede keer langs bij WinWinner, met de hoop om opnieuw een succesvolle campagne af te sluiten bij ons crowdlendingplatform.

Afbeelding met boom, buiten, luchtAutomatisch gegenereerde beschrijving

Aan de slag

Na een positieve screening van het businessplan en het financiële plaatje van BOSAQ konden we van start gaan met de campagnevoorbereidingen: het schrijven van de campagnetekst, de financiële toelichting en de opmaak van de informatienota’s.

Eens dat allemaal klaar stond voor publicatie, ging het team van BOSAQ aan de slag om de campagne te verspreiden en de nodige financiering te verzamelen. De ambities van BOSAQ waren groot: de onderneming mikte op een minimaal doelbedrag van €150.000 en een maximaal doelbedrag van €300.000.

"Het voorbereidend proces verliep heel vlot. We kenden de basics van crowdfunding ondertussen al. Maar wat we toch heel erg apprecieerden, waren de tussentijdse check-ins en de bijkomende info aan de start van de campagne. We moesten nooit lang wachten op feedback of antwoorden. Het was een smooth proces." - Manoella Wilbaut, Chief Marketing & Sustainability Officer bij BOSAQ

Sterke start

Voor het ophalen van de nodige investeringen schakelde BOSAQ verschillende kanalen in. Al snel merkte de onderneming welke communicatiekanalen de meeste vruchten afwierpen.

“We focusten vooral op de sociale-mediacampagne omdat we daar al heel wat contacten hadden. Ook op de socials van WinWinner zelf worden mensen goed op de hoogte gehouden van de lopende campagnes. Wat ook hielp, is dat we heel veel advies kregen van het WinWinner-team. Zowel de sociale media van WinWinner als die van ons waren heel effectief om investeerders te vinden.” - Manoella Wilbaut, Chief Marketing & Sustainability Officer bij BOSAQ

De campagne werd gelanceerd op 9 augustus en verliep vlekkeloos. Na iets meer dan een week rondde de onderneming al de kaap van het minimumbedrag (€150.000). Daarna stagneerde dat bedrag even om op het einde nog een flinke sprint te maken richting het maximale doelbedrag.

Uiteindelijk sloot de campagne af op een bedrag van €291.000, en dit dankzij 114 investeerders.

Toekomstplannen

Door de investeringen van een enthousiaste community met veel sympathie voor het duurzame aspect van BOSAQ, kan de onderneming nu op zoek gaan naar nieuwe collega’s om haar team te versterken. "Er staan vier vacatures open. We zijn op zoek naar een technicus, een software engineer, een technical sales representative en een technical sales consultant," vertelt Jacob Bossaer, founder en CEO bij BOSAQ.

“Over het algemeen zijn we heel tevreden over de voorbije campagne, die heel vlot verlopen is en heel succesvol geweest is. De samenwerking zat opnieuw goed, waardoor we een tweede succesvolle campagne wisten af te sluiten bij WinWinner.” - Jacob Bossaer, founder en CEO van BOSAQ

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case