Brewmine TAP
Brewmine TAP wordt de eerste stadsbrouwerij in Hasselt in meer dan 50 jaar. Het wordt een plek voor brouwliefhebbers: bierfirma’s, bedrijven en verenigingen zullen er hun craft-bieren komen brouwen. Maar Brewmine TAP zal méér zijn dan gewoon een brouwerij: er komt ook een cafégedeelte, waar het grote publiek van de door de firma’s/verenigingen en door Brewmine zelf gebrouwen bieren kan komen proeven.
In totaal zullen maar liefst 20 bieren op tap beschikbaar zijn. Maar ook frisdrank, wijn en kombucha zullen op de kaart te vinden zijn, zolang ze passen in het ambachtelijke kader dat Brewmine TAP beoogt. Daarnaast zal het concept ook workshops en seminaries rond brouwen aanbieden.
Om de technische installaties en de verbouw- en inrichtingswerken te financieren klopte Brewmine TAP aan bij WinWinner. Met haar crowdlendingcampagne haalde het Limburgse bedrijf maar liefst €500.000 op. Geen enkele andere in 2021 gelanceerde WinWinner-campagne haalde meer op!
Aangezien Brewmine TAP een community van brouw- en bierliefhebbers wil samenbrengen, leek crowdlending een ideaal financieringskanaal: “De idee om geld op te halen bij de crowd om een stadsbrouwerij te openen die mensen samenbrengt, leek ons een ideale match,” aldus Thomas Balis, Business Unit Manager bij Brewmine TAP. “We kozen voor WinWinner omdat het platform ook heel wat communicatie-inspanningen voert rond de actieve campagnes.”
Na een positieve screening van het project van Brewmine TAP konden we rond de tafel zitten om de campagnevoorbereidingen te bespreken:
“De kick-off meeting zorgde voor een duidelijke timeline van ons traject bij WinWinner. Ook de wekelijkse korte meetings waren erg nuttig om telkens de voortgang van de campagne te bespreken met WinWinner.” - Caroline Van den Borre, programmamanager bij Brewmine
Financiering ophalen is hard werken
Met een minimaal doelbedrag van €250.000 wisten ze bij Brewmine TAP dat ze alle communicatiezeilen zouden moeten bijzetten om de campagne te doen slagen. “Investeerders vinden is hard werken, je moet echt campagne voeren, mensen begeesteren en overtuigen,” vertelt Thomas.
Vooral het uitleggen van het hele project en de campagne vroeg tijd: “Mensen vroegen bijvoorbeeld naar het verschil tussen crowdfunding en crowdlending. We namen ook de tijd om uit te leggen wat WinWinner precies deed. Het gaat uiteindelijk om geld, dus mensen hebben ook nood aan de geruststelling dat je met een betrouwbare partij samenwerkt,” weet Caroline.
De sleutel voor een geslaagde campagne
Om aan het doelbedrag te geraken zette Brewmine TAP een mix van communicatiekanalen in: sociale media, pers, mailings, promotie aan het pand waar de stadsbrouwerij komt…
Ook wij zetten onze communicatiekanalen in -dat was per slot van rekening een van de redenen waarom Brewmine TAP met WinWinner in zee ging- en communiceerden onder meer via sociale media, persberichten en nieuwsbrieven naar ons investeerdersnetwerk. Samen met Brewmine TAP organiseerden we ook 2 webinars voor potentiële investeerders. Die communicatie-acties leverden ook een mooi aantal investeringen uit ons netwerk op.
Na een goeie maand campagne behaalde Brewmine TAP haar minimaal doelbedrag van €250.000.
“De kanalen die we eerder vermeldden, zijn belangrijk, maar volgens ons is de sleutel tot een geslaagde campagne het persoonlijke contact met potentiële investeerders. Via de telefoon of face to face kan je de tijd nemen om mensen het project en de investeringsopportuniteit toe te lichten." - Thomas Balis, Business Unit Manager Brewmine TAP
Aangezien het idee voor Brewmine TAP ontstond uit Brouwland, dat al 50 jaar bestaat en Europees marktleider is voor brouwbenodigdheden, kon de onderneming rekenen op een groot netwerk. “En dat is volgens ons dus de key to success geweest,” oordeelt Thomas. “Zeker als je zoals ons een stevig bedrag zoekt, is een groot en investering-minded eigen netwerk cruciaal voor het slagen van de campagne.”
Richting half miljoen en WinWinner-jaarrecord
Na het behalen van het minimumbedrag kon Brewmine TAP haar pijlen richten op het maximale bedrag van €400.000. De campagne bleek zelfs zo succesvol dat we dat plafond in samenspraak met Brewmine TAP nog verhoogden naar €500.000, een mijlpaal die ook werd bereikt. Daarmee haalde Brewmine TAP meer op dan gelijk welke andere in 2021 gelanceerde campagne!
In totaal kenden meer dan 130 mensen een lening toe aan Brewmine TAP. Wij bezorgden de investeerders en Brewmine TAP de leningscontracten en de onderneming ontving ook een aflossingsoverzicht zodat ze een overzicht heeft over al haar nieuwe ambassadeurs.
Tapkranen binnenkort open
Het stevige eindbedrag stemt de mensen van Brewmine TAP uiteraard trots: “Crowdlending is niet de goedkoopste manier van financiering, maar het heeft wel een mooie commerciële waarde. Het achtergestelde karakter van de leningen die we via de campagne hebben opgehaald, heeft bovendien onze positie naar de bank versterkt,” aldus Bart Balis, initiatiefnemer van Brewmine TAP en CEO/eigenaar van Brouwland.
Medio 2022 gaan de tapkranen open bij Brewmine TAP: “We zijn volop bezig met de voorbereidingen. De brouwinstallatie hebben we al en we finaliseren nog de offertes met de aannemers, die een aantal maanden werk zullen hebben in het pand. Maar tegen juni/juli hopen we onze gasten en uiteraard ook de investeerders te kunnen ontvangen,” besluit Bart.