Software & IT

Calculus

Calculus is een Limburgs hardware- en softwarebedrijf dat het mogelijk maakt om data van sensoren beter te visualiseren en te interpreteren. De technologie werd reeds gebruikt op evenementen zoals Tomorrowland en het Eurovisiesongfestival. Met haar WinWinner-campagne wilde Calculus oorspronkelijk €80.000 ophalen maar landde uiteindelijk op €120.000! Het complexe, technologische product hield investeerders zeker niet tegen om een lening te geven.

Calculus kwam bij WinWinner terecht met een ambitieus groeiplan: de onderneming was op zoek naar financiering voor productontwikkeling, de uitbouw van een internationale salesstrategie en marketingacties.

Vlot door de screening

Vóór we konden beginnen aan de voorbereiding van een campagne voor Calculus, namen we het businessplan en de financiële cijfers van de onderneming uiteraard grondig onder de loep.

Het screeningsproces verliep vlot: met een omzet die in 2019 met 180% zou stijgen, een team dat groeide van 8 naar 12 mensen en een plaatsje in de top-10 van Deloittes Rising Star-competitie was het duidelijk dat Calculus een beloftevolle en stevig groeiende onderneming was. Groen licht voor de screening!

Kick-off: de sleutel lag in de voorbereiding

Tijdens de kick-off meeting ontvingen we Calculus voor een gesprek over de campagne: we gingen dieper in op de activiteit van de onderneming, de financieringsmix en de communicatie rond de campagne.

“We waren niet zeker of mensen zich voldoende konden identificeren met een technisch ingewikkeld product als het onze om tot een investering over te gaan”, vertelt Marlies L’Hopital, marketing- en communicatieverantwoordelijke bij Calculus.

“Na de kick-off voelden we ons gesteund om alles samen met WinWinner voor te bereiden. Ook de wekelijkse contactmomenten met onze accountmanager, zowel tijdens de voorbereiding als later tijdens de campagne, zorgden ervoor dat we kort op de bal konden spelen." - Marlies L'Hopital, marketing- en communicatieverantwoordelijke Calculus

Lancering van de campagne

In de tweede helft van januari 2020 was het zover: de campagne stond klaar voor publicatie, de informatienota was opgesteld en Calculus had een communicatieplan opgemaakt om zoveel mogelijk potentiële investeerders te bereiken. Met een doelbedrag van 80.000 euro zou het ook nodig zijn om een groot bereik te halen met de campagne.

De Calculus-campagne kwam online op de WinWinner-site en wij deelden de campagne via onze nieuwsbrief en sociale media. Ook Calculus sprak verschillende kanalen aan om de campagne te verspreiden: persoonlijke contacten van de 5 vennoten, sociale media van de onderneming…

Via Facebook werd de campagne enthousiast geliket en gedeeld

De eerste weken van de campagne verliepen goed en al snel konden de eerste leningen geregistreerd worden.

“Om de geïnteresseerde investeerders zo goed mogelijk te informeren stuurden we hen telkens een kennismakingsmail met een bedrijfspresentatie. We volgden ook verder op via telefoon en onze CEO Rob sprak met sommige investeerders in persoon af om Calculus toe te lichten." - Marlies L'Hopital, marketing- en communicatieverantwoordelijke Calculus
Calculus zette nog eens de voordelen van de winwinlening op een rij om geïnteresseerden te overtuigen

Ambassador Night: geïnteresseerden worden investeerders

Er waren echter nog heel wat mensen die nog geen beslissing hadden genomen over hun investering. Daarom organiseerde Calculus een Ambassador Night, waarop de geïnteresseerden kennis konden maken met de activiteiten en groeiplannen van de Limburgse onderneming. Ook wij waren aanwezig om toelichting te geven bij de crowdlendingcampagne die Calculus aan het voeren was.

“We hebben een vrij complex product. De Ambassador Night was dan ook niet alleen waardevol om mensen te informeren over het investeringsaanbod maar ook over wat we nu precies doen." - Marlies L'Hopital, marketing- en communicatieverantwoordelijke Calculus

De Ambassador Night was met een 25-tal aanwezigen een schot in de roos. Daags na het event kwamen de aanvragen om over te gaan tot een effectieve investering vlot binnen.

Van 80.000 naar 120.000 euro

Het succes van de Ambassador Night zorgde er mee voor dat het doelbedrag van 80.000 euro al snel was bereikt. “De campagne liep zo’n vaart dat ik heel wat content uit het communicatieplan dat ik voor de campagne had voorbereid zelfs niet heb kunnen publiceren”, lacht Marlies. De interesse van investeerders bleek zodanig groot dat we met Calculus afstemden of we het doelbedrag van de campagne niet nog zouden kunnen verhogen.

Gezien de onderneming eind 2019 in haar eigen netwerk al 80.000 euro aan winwinleningen had opgehaald, was 120.000 euro nu het maximumbedrag dat we met de campagne nog konden ophalen. 200.000 euro is namelijk het maximumbedrag dat een onderneming via de winwinlening kan verzamelen.

Investeerders worden ambassadeurs

Het nieuwe doelbedrag van de campagne was dus 120.000 euro.

De interesse van investeerders bleek zeker nog aanwezig: via de WinWinner-campagne haalde Calculus ook dit tweede doelbedrag!
De 5 founders van Calculus

Heel wat van de 13 investeerders die via de Calculus-campagne geïnvesteerd hebben, kwamen niet uit het netwerk van de onderneming zelf:

“De campagne heeft ons toegewijde ambassadeurs opgeleverd, waardoor ons netwerk sterk gegroeid is. We houden hen op de hoogte van onze verdere ontwikkelingen.” - Marlies L'Hopital, marketing- en communicatieverantwoordelijke Calculus

Toekomstplannen

Investeringen in productontwikkeling, sales en marketing waren de oorspronkelijke redenen voor Calculus om een WinWinner-campagne op te starten. Deze plannen staan even on hold door de coronacrisis: “De campagne werd afgerond vlak vóór de Belgische maatregelen tegen het virus. De investeringsplannen staan dus even op pauze, zeker omdat we afhankelijk zijn van leveranciers uit regio’s die ook zwaar getroffen zijn door corona”, licht Marlies toe.

Maar de coronacrisis toont nog maar eens aan hoe belangrijk de digitalisering is -kijk maar naar de mogelijkheden voor thuiswerk- en wij hebben al heel wat ervaring in die sector.”

Eindevaluatie

Bij Calculus zijn ze uiteraard erg tevreden met en trots op hun campagne. “De regelmatige contactmomenten zorgden voor een vlotte samenwerking waarbij iedere partij altijd van alles op de hoogte was”, vertelt Marlies.

“We zouden WinWinner zeker aanraden omdat het een platform is waarop vele bedrijven en particulieren samengebracht worden. Als particulier krijg je de kans om je spaargeld te beleggen in bedrijven waar je een persoonlijke connectie mee voelt. Als bedrijf zorgt het platform voor een boost in bekendheid bij personen die voordien onbekend waren met je bedrijf en zo bouw je een sterk netwerk uit”, besluit ze.

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case