Food & beverage

Choco Yoco

Choco Yoco lanceerde in de zomer van 2021 een chocopasta op basis van yoghurt, met zowel Nutri-Score A als Eco-Score A. Daarmee biedt de onderneming een gezond alternatief voor het beleg waar iedereen zo van houdt. Choco Yoco is al te vinden in de koelvakken van Colruyt en Delhaize.

Sinds het product op de Belgische markt kwam, merkt de onderneming een steeds toenemende interesse van nationale en vooral internationale retailers. Dankzij de snelle groei van die afzetmarkt en een succesvolle WinWinner-campagne, die maar liefst €353.000 opbracht, kan Choco Yoco sneller schakelen dan voorzien om haar gezonde chocopasta sterker op de kaart te zetten.

Vlot proces

“Toen we merkten dat er steeds grotere aandacht was voor onze chocopasta, besloten we dat het tijd was om te groeien. Omdat de drempel naar de bank de dag van vandaag een beetje groter is en omdat we geen aandelen wilden verkopen, leek crowdlending voor ons de meest ideale optie. Daarnaast kende ik WinWinner qua werking en naam en wist ik dat jullie een speler van formaat zijn op de crowdlendingmarkt.” - Alex Helsen, founder Choco Yoco

De onderneming greep de koe bij de horens en schreef zich in bij WinWinner om gescreend te worden. Na de positieve screening werd een moment geprikt voor een kick-off meeting om alles voor het dossier in gang te zetten. Van screening tot lancering, in volle vaart vooruit en voor je het wist stond Choco Yoco online. 

En de campagne vlotte op dat vloeiende elan verder. Minder dan een week na de lancering stond de teller al over de helft van het op te halen minimumbedrag van €100.000.

Zoeken naar wat werkt

Het was voor de onderneming wel even zoeken wat de juiste kanalen waren voor de communicatie rond haar campagne. Omdat het de eerste keer was dat Choco Yoco aan crowdlending deed, was dat niet zo evident. Maar hiervoor kon de onderneming terugvallen op de communicatieworkshop die we tijdens het voorbereidingstraject hadden gegeven. Ook tijdens de campagne ondersteunden we Choco Yoco met voorbeelden van communicatie rond de campagne.

Alex wijst ook op de nog beperkte naamsbekendheid van zijn jonge bedrijf. “Wij hebben daarom wat meer moeten inzetten op persoonlijke communicatie om onszelf te bewijzen en believers te vinden die bereid waren om in ons bedrijf te investeren", vertelt hij.

"We zijn dan ook heel positief verrast door het aantal mensen dat in het project investeerde en gelooft. Naast het grote aandeel investeerders dat uit het netwerk van WinWinner kwam, maakten de gezamenlijke inspanningen van onszelf en WinWinner het succes mogelijk." - Alex Helsen, founder Choco Yoco

Dankzij die inzet steeg de teller mooi verder tot uiteindelijk €353.000 aan groeifinanciering werd opgehaald dankzij 97 investeerders.

Aan de slag

“Crowdlending was een vlotte manier om geld op te halen. Je kan het eigenlijk gebruiken als hefboom, het is een goede basis die je op weg helpt om het andere deel van je financieringsbehoefte op te halen bij de bank of andere kanalen. Dus op dat vlak is het zeker heel interessant. Onze campagne verliep ook heel goed dankzij de vloeiende samenwerking met WinWinner.” - Alex Helsen, founder Choco Yoco

De onderneming staat niet stil, zo nam Choco Yoco al stappen op vlak van sales, ontwikkeling en productie. Ondertussen investeerde Choco Yoco al in een upgrade van de productiemachine en verwelkomde de onderneming een ervaren R&D-profiel in het team. 

“Die research & development-medewerker gaat ons helpen om de kwaliteit van ons product nóg beter te maken. Daarnaast staat die persoon ook in voor het ontwikkelen en op punt zetten van nieuwe recepten voor bijvoorbeeld de Choco Yoco Speculoospasta die we op de markt willen brengen.” - Alex Helsen, founder Choco Yoco


Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case