Zorg
Software & IT

Creative Therapy

Creative Therapy is een Gentse start-up die de hoogtechnologische spelmat Matti ontwikkelde. Matti maakt revalidatieoefeningen bij de kinesist leuker en motiverender en dankzij de in de mat geïntegreerde druksensoren krijgen kinesisten meer data over de oefeningen die hun patiënten uitvoeren.

De toepassingsmogelijkheden van de mat zijn erg breed, van kinderen met coördinatiestoornissen tot ouderen die oefeningen moeten doen om aan een prothese te wennen.

De druksensoren in de mat geven heel wat data aan de kinesist

Maar vóór ze bij Creative Therapy met een eerste versie van hun product op de markt konden komen, was er heel wat onderzoek nodig. Creative Therapy kreeg hiervoor op technologisch vlak steun van de UGent, waar de onderneming haar oorsprong vindt. Daarnaast investeerde ook imec.istart Fund in de start-up. Op die manier kon Creative Therapy haar businesscase uitwerken.

Op zoek naar funding voor eerste productie

“Voor de productie van een eerste, werkende versie van Matti gingen we op zoek naar meer financiering,” vertelt Arno Penders, co-founder bij Creative Therapy.

“We kozen voor een campagne bij WinWinner omdat we dan een beroep konden doen op de ervaring en expertise van de onderneming en omdat we dan heel wat zaken uit handen konden geven, zoals het opstellen van een informatienota. Bovendien vonden we bij WinWinner naast de value op vlak van financiering ook heel wat waarde op marketingvlak.” - Arno Penders, co-founder Creative Therapy

Bij WinWinner gingen we enthousiast aan de slag om de campagne van Creative Therapy op te stellen. Hierin focusten we op de voordelen van Matti (leukere oefeningen voor kinesitherapiepatiënten en meer data voor kinesisten), de link met de UGent (een van de co-founders is Jelle Saldien, professor Industriële Systemen en Productontwerp) en het technologische vernuft achter de mat (aangeleverde data via druksensoren in de mat).

Links: data die Matti aanlevert, rechts: een kinesiste test de spelmat uit

WinWinner-campagne als contactpunt voor investeerders

Toen de campagne gelanceerd werd, kon Creative Therapy beginnen met het verspreiden van de campagne in haar netwerk om het beoogde bedrag van €60.000 op te halen. “De opbouw van de campagne zat juist en dat deed ons ook nadenken over onze branding. We maakten dan ook een filmpje waarin we Creative Therapy kort voorstelden,” blikt Arno terug.

De campagnepagina bleek een belangrijk instrument om potentiële investeerders te benaderen. “Op 1 pagina vinden potentiële financiers alle info over je project,” zegt Arno.

Investeerders overtuigen met visie en dan leningen registreren

Het team achter Creative Therapy en de visie die de teamleden hebben, kwamen uitgebreid aan bod in de campagne. “Het was geen verkoopcampagne maar een waar-staan-we-voor-campagne,” vertelt Arno. “Wij konden focussen op het verspreiden van onze visie, terwijl WinWinner voor de technische en legal omkadering zorgde.”

Het team achter Creative Therapy

En het bleek dat heel wat mensen geloofden in het team en zijn visie: al snel kwamen de investeringsaanvragen binnen. We stonden de geïnteresseerden te woord en konden snel overgaan tot registraties van winwinleningen: het doelbedrag van €60.000 werd hierdoor vrij vlot gehaald.

Nieuw doelbedrag

Door het succes van de campagne en aangezien er nog geïnteresseerde investeerders waren, besliste Creative Therapy om €100.000 als nieuw doel te stellen.

We volgden de overige geïnteresseerden verder op en uiteindelijk haalde Creative Therapy bij 12 investeerders in totaal €75.000 aan winwinleningen op, een kwart meer dan het oorspronkelijke doelbedrag!
Creative Therapy organiseerde ook een Ambassador Night, waarop de aanwezigen Matti zelf konden testen

Creative Therapy op Radio 2

Zoals Arno eerder vertelde, koos Creative Therapy ook voor WinWinner omwille van het marketingaspect van een crowdlendingcampagne. We hielpen Arno en zijn team dan ook met het verspreiden van de campagne, onder meer met advies over berichten op hun website en sociale media.

We stuurden ook een persbericht uit over de onderneming en haar campagne. Dit bleef niet zonder effect: Arno werd zelfs uitgenodigd bij Radio 2 om te komen spreken over Matti!

“De campagne heeft ons zeker doen nadenken over het professionaliseren van onze marketingacties. We hebben via onze vernieuwde website en ons filmpje zelfs een nieuwe alpha customer binnengehaald die Matti zal uittesten om ons vervolgens feedback te geven.” - Arno Penders, co-founder Creative Therapy

Resultaten van de funding

Dankzij de opgehaalde funding kon Creative Therapy al 2 nieuwe werkkrachten aannemen: Jorn werkt halftijds voor Creative Therapy en kan met zijn ervaring als kinesist bijdragen aan de verdere ontwikkeling van Matti. Andressa heeft ook het team versterkt: zij is een full stack developer die zich vooral zal focussen op het visualiseren van de data die Matti aanlevert.

“Als je als ondernemer op zoek bent naar funding met de bijhorende marketing, is WinWinner een goeie zet als onderdeel voor je financieringsmix. Door onze campagne en het gestroomlijnde fundingproces van WinWinner heb ik een beter beeld gekregen van wat allemaal komt kijken bij het ophalen van funding.” - Arno Penders, co-founder Creative Therapy

Arno is ook tevreden dat de investeerders niet alleen investeerders zijn: "Het zijn ook ambassadeurs, ze willen echt meedenken om Creative Therapy verder te doen groeien. We houden na de campagne ook contact met 2 business angels, van wie 1 via de WinWinner-campagne.”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case