Software & IT

Cybernetic Walrus

Cybernetic Walrus is een Antwerpse gamingstudio. De onderneming ontwikkelt niet alleen games, maar biedt ook oplossingen aan bedrijven die gebruik willen maken van toepassingen zoals virtual en augmented reality maar de nodige kennis daarvoor niet zelf in huis hebben.

Het ontwikkelen van games vereist uiteraard heel wat investeringen vóór er inkomsten zijn. Cybernetic Walrus startte dan ook een zoektocht naar financiering om Rise of Humanity, het tweede spel van de studio, verder te ontwikkelen en om haar dienstverlening te promoten en verder uit te breiden.

Beelden uit Antigraviator, de eerste game van Cybernetic Walrus

“We kwamen met WinWinner in contact tijdens een evenement over funding voor gamingbedrijven,” blikt CEO Mike Coeck terug. “We wisten dat we 500.000 euro nodig hadden en na de eerste meeting met WinWinner beslisten we om de winwinlening op te nemen in onze financieringsmix en deze op te halen via een WinWinner-campagne.”

Start van een ambitieuze campagne

Bij WinWinner gingen we met veel enthousiasme aan de slag om de campagne van Cybernetic Walrus uit te werken: we schreven een campagne die de troeven, reeds behaalde resultaten en de ambities van de onderneming onderstreepte, we stelden de informatienota op en gaven tips aan Mike en zijn team om zich voor te bereiden op de campagne.

Het voorbereidingstraject verliep erg vlot. WinWinner zorgde voor een goede campagne en de nodige juridische documenten terwijl wij ons eigen netwerk in kaart brachten om op zoek te gaan naar mensen die in ons groeiverhaal zouden kunnen investeren." Mike Coeck, CEO Cybernetic Walrus

De investeringen liepen vlot binnen

Eens de campagne gelanceerd werd, bleken veel mensen uit het netwerk van Cybernetic Walrus bereid om de groeiende gamingstudio te ondersteunen met een investering. “Als je overweegt om een crowdlendingcampagne te starten, moet je wel over een netwerk beschikken waarvan je weet dat er interesse zal zijn om te investeren,” zegt Mike.

“We kregen tijdens de campagne niet alleen de nodige communicatietips voor het verspreiden van onze campagne, maar ook het opvolgen van de potentiële investeerders door WinWinner en de administratieve ontzorging bij de registraties van de leningen waren belangrijke pluspunten voor ons. Ook in het netwerk van WinWinner waren er mensen die geloofden in ons verhaal en erin hebben geïnvesteerd, wat een erg aangename bonus was.” - Mike Coeck, CEO Cybernetic Walrus

Cybernetic Walrus organiseerde ook een Ambassador Night, waarop de onderneming meer uitleg gaf over de groeiplannen. Mike: “Op zich leverde de Ambassador Night niet veel extra winwinleninginvesteerders op omdat veel mensen vóór het event al hadden ingetekend, maar het was wel leuk om aan de aanwezigen persoonlijk onze groeiplannen toe te lichten en een stevigere band te smeden met onze ambassadeurs. We leerden er overigens een investeerder kennen die later zou meestappen in het kapitaal.”

Uiteindelijk haalde Cybernetic Walrus €112.000 aan winwinleningen op bij 8 investeerders.

Verder invullen van de financieringsmix

De WinWinner-campagne leverde een mooi eindbedrag op voor Cybernetic Walrus, maar de volledige financieringsbehoefte van €500.000 was nog niet ingevuld. Het via winwinleningen opgehaalde bedrag betekende wel een belangrijke hefboom in het contact met de andere financieringskanalen die Cybernetic Walrus benaderde.

“Door het ophalen van de winwinleningen stonden we sterk in onze onderhandelingen met de bank en Media Invest, een joint venture tussen de VRT en PMV die zich richt op investeringen in de mediasector. Uiteindelijk kunnen we trots zijn dat we ons doelbedrag van 500.000 euro hebben gehaald via verschillende kanalen: winwinleningen, de bank, Media Invest en een privé-investeerder,” vertelt Mike.

De financieringsronde van Cybernetic Walrus was ook te vinden in een artikel in Made in Antwerpen

Toekomstplannen

Wat Cybernetic Walrus van plan is na de succesvolle financieringsronde? “We verhuisden onlangs naar een nieuw en groter kantoor want we hebben al 3 extra personeelsleden aangeworven. In ons nieuw kantoor zal ook een trainingszaal ingericht worden voor onze educational services,” zegt Mike enthousiast.

“We hebben ook extra ingezet op marketing om onze dienstverlening bekender te maken, bijvoorbeeld door deel te nemen aan beurzen. De ontwikkeling van Rise of Humanity loopt nog altijd op volle toeren. Onlangs konden we een preview van de game tonen op de Gameforce-beurs in Mechelen en deze viel alvast in de smaak. Spannende tijden!”

Gamers testen een preview van de nieuwe game van Cybernetic Walrus

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case