Sport
Entertainment & vrije tijd

Cyclo Studio

Met de opening van Cyclo Studio Gent in 2019 bracht zaakvoerder Enzo Maenhaut het concept boutique fitness naar België. De studio organiseert uitsluitend fiets work-outs in groep en hecht daarbij belang aan kwaliteit, flexibiliteit, gemeenschapsgevoel en ervaring.

Nu boutique fitness wereldwijd aan populariteit wint en ook in België stilaan concurrentie ontstaat, wil Cyclo Studio groeien. Om een tweede vestiging te openen in Antwerpen, lanceerde Enzo een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Met een eindbedrag van €136.800 werd de campagne een groot succes.

“Bij de opening van de studio in Gent wist ik al dat ik van Cyclo Studio dé boutique fitnessbrand van België wilde maken,” vertelt Enzo. “Toen ik merkte dat boutique fitness in heel Europa en dus ook in ons land aan een opmars bezig was, besefte ik dat het tijd was voor een volgende stap.” Als eerste boutique fitnessstudio in België wilde Cyclo Studio een tweede vestiging openen.

“Tijdens de coronacrisis was het woord ‘fitness’ voldoende om bij de banken het angstzweet te laten uitbreken. Een banklening was dus geen optie, maar organische groei zou niet zou volstaan om de concurrentie voor te blijven. Ik had al meermaals van het crowdlendingplatform WinWinner gehoord, dus besloot ik hen te contacteren. Ik werd in geen tijd opgebeld, wat meteen een goed gevoel gaf.’ – Enzo Maenhaut, founder Cyclo Studio

Match made in heaven

Na een kennismakingsgesprek en een grondige screening, nodigden we Enzo uit voor de kick-offmeeting. Daarin toonden we hem het hele traject, verzamelden we input voor de campagnetekst en bespraken we de leningsmodaliteiten.

“We zaten direct op dezelfde golflengte. WinWinner keek niet zomaar oppervlakkig naar de boekhoudkundige resultaten, maar nam het totaalplaatje in beschouwing. Net zoals ik bleek WinWinner ervan overtuigd dat de ruime Cyclo Studio community onze sterkte zou vormen tijdens de campagne.” – Enzo Maenhaut, founder Cyclo Studio

Community building vormt dan ook een van Enzo’s stokpaardjes: “In tegenstelling tot grote fitnesscentra zetten we actief in op de creatie van een loyale community. Een groot voordeel wanneer je kiest voor een financieringsvorm waarbij de crowd centraal staat.

Ook op het vlak van de campagnetekst zaten we meteen op dezelfde golflengte. “De campagnetekst gaf precies weer waar Cyclo Studio voor staat”, vertelt de zaakvoerder. “Bovendien ben ik gewend om in het Engels te communiceren. Dankzij het WinWinner-traject beschik ik nu ook over een transparante en allesomvattende pitch in het Nederlands”.

Communiceren, communiceren en nog eens communiceren

Dankzij Enzo’s uitgebreide ervaring met b2c-marketing wist hij van meet af aan dat actief communiceren cruciaal zou zijn om de campagne te doen slagen. De marketingworkshop en het opstellen van de communicatieplanning verliepen dan ook erg vlot.

“De community-building en marketing rond Cyclo Studio hebben mij geleerd dat je actief, op regelmatige basis en op verschillende manieren moet communiceren om je publiek te overtuigen. Die kennis nam ik mee in de communicatie rond de WinWinner-campagne.” – Enzo Maenhaut, founder Cyclo Studio

De combinatie van onze inspanningen en die van Enzo leidde tot een enorm bereik. De publicatie van een artikel in De Tijd zorgde daarbij nog voor een extra boost: “Het artikel in De Tijd ging voornamelijk over hoe we onze activiteiten succesvol hebben aangepast tijdens de coronacrisis, maar ook onze groeiplannen en de campagne kwamen aanbod.” De persvermelding mistte haar effect niet: de week nadien nam het opgehaalde doelbedrag met €30.000 à €40.000 toe.

De verwachtingen overtroffen

De campagne klokte af op €136.800, wat Enzo bestempelt als 'een topresultaat’: “Ik ben super tevreden met het eindbedrag. Vooral het aantal geïnteresseerden heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik had nooit durven dromen dat maar liefst 56 investeerders overtuigd zouden zijn om geld te lenen aan Cyclo Studio.”

“Dankzij de geslaagde WinWinner-campagne kan Cyclo Studio een versnelling hoger schakelen in haar groeitraject. Het pand in Antwerpen is gekozen en de bouwplannen liggen klaar. Eens de laatste administratie is afgerond, kunnen de verbouwingen van start gaan. De opening van de studio staat gepland voor oktober 2021.”– Enzo Maenhaut, founderCyclo Studio

Ondertussen boekt ook de studio in Gent recordresultaten. “Hoewel de lente en de zomer doorgaans minder goede maanden zijn, draait de studio momenteel zelfs betere cijfers dan afgelopen winter. Ook de vraag naar onze summer tours neemt alsmaar toe”, vertelt Enzo enthousiast. “De extra publiciteit die Cyclo Studio via de WinWinner-campagne heeft gekregen, zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case