Food & beverage

De Wijnunie

De zoektocht naar financiering van de Wijnunie om de groeiplannen te verwezenlijken

Sinds 2001 importeert De Wijnunie wijn uit verschillende domeinen voor kleine en grote wijnhandels en drankencentrales over heel Vlaanderen. Het verhaal begon oorspronkelijk met het importeren van wijnen uit één enkel domein, maar vandaag is De Wijnunie een exclusieve verdeler van 20 domeinen uit verschillende landen die gekend zijn voor hun topwijnen zoals Frankrijk, Spanje, Italië, Chili en Luxemburg.

Voor De Wijnunie en de zaakvoerder Michaël Gangl staat het verhaal rond de wijn centraal. Mensen kiezen wijn op basis van de kwaliteit, maar bij deze keuze ontbreekt vaak de nodige kennis. Michaël kiest er dus bewust voor om de mensen op de hoogte te brengen van de oorsprong van de wijnen.

De Wijnunie is een betrouwbare partner voor wijnhandelaars in Vlaanderen. De onderneming levert een ruim aanbod van kwaliteitswijnen en maakt hiervoor een zorgvuldige selectie van de domeinen waarmee ze wil samenwerken. Bij deze selectie staan vertrouwen en kwaliteit centraal. Ze kiezen dus voor wijnhuizen waar ze een goed contact mee hebben. Op die manier weet Michaël dat hij altijd uitstekende wijnen aanlevert.

De Wijnunie importeert jaarlijks ongeveer 200.000 flessen wijn. Om dit allemaal te stockeren hebben ze stockageruimtes voorzien in elke Vlaamse provincie.

Verder willen ze ook het wijnproeven toegankelijker maken, hiervoor hebben ze het concept wine and dine gecreëerd. Hier kan een 40-tal genodigden 7 verschillende wijnen proeven met aangepaste gerechten. Dit nieuwe concept valt voornamelijk bij vrouwen in de smaak.


Zoektocht naar financiering van de groeiplannen

Om het verhaal van De Wijnunie sterker te laten groeien besloot de onderneming om samen met WinWinner op zoek te gaan naar ambassadeurs die in dit verhaal wilden investeren. Hiervoor bepaalden we, na een grondige analyse van de cijfers, de financieringsnood. Bij deze financiële oefening was het voor Michaël belangrijk dat de cijfers de groeiplannen die hij voor ogen had, weerspiegelden.


Hierna hebben we de juiste financieringsmix samengesteld. Om haar groeiplannen te financieren maakte De Wijnunie gebruik van de winwinlening, die zorgde voor een mooie hefboom voor de startlening via PMV en de aanvullende banklening.


Het verhaal van De Wijnunie in de spotlights

Eens we het financiële plaatje op punt hadden gesteld, dachten we na over het uitwerken van een publieke campagne. Hierbij zetten we stevig in op de troeven van De Wijnunie, zoals de zorgvuldige selectie van de wijnen, het aanbieden van kwaliteit en het vertrouwen dat ze uitstralen naar klanten.


Kunnen we spreken van een succesverhaal? Zeker!

Nadat de campagne nog geen maand online stond op onze website, werd het doelbedrag van 20.000 euro opgehaald via 4 winwinleningen. De bank- en startlening werden, dankzij de 4 winwinleningen, goedgekeurd.


Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case