Food & beverage

Deschildre Streekproducten

Bij Deschildre Streekproducten in Oostende kan je terecht voor een ruim aanbod Vlaamse streekproducten. Zaakvoerder Karel Deschildre stelde vast dat hij nood had aan extra financiële middelen om de nodige investeringen te doen om de plannen met zijn streekproductenwinkel waar te maken.

Zo was hij van plan om verder te investeren in machines voor de winkel en in de zaal erboven wilde hij workshops geven waarbij deelnemers streekproducten en hun productieproces kunnen ontdekken.

“Ik wilde geen banklening aangaan omdat de bank te veel waarborgen vroeg. Ik kende de winwinlening al, maar had nood aan een partij die alles op vlak van investeringen kon afhandelen. En zo kwam ik bij WinWinner terecht." - Karel Deschildre, zaakvoerder Deschildre Streekproducten

Start van het WinWinner-traject

Aangezien Karel het concept van de winwinlening al kende en zelfs al enkele potentiële investeerders in gedachten had, stelden we bij WinWinner in een strak tempo de campagne op voor de streekproductenwinkel. In de campagne legden we de nadruk op de passie van de zaakvoerder en de authenticiteit en de groeiplannen van de onderneming, die op zoek was naar een bedrag van €50.000.

Eens de campagne de wijde wereld werd ingestuurd, kon Karel zijn campagne aan potentiële investeerders voorleggen. Hij sprak naast vrienden en familie ook zijn eigen klanten aan.

Ook op haar Facebook-pagina communiceerde Deschildre Streekproducten actief over haar campagne
“Naast het financiële luik is er ook het communicatieaspect: je moet echt campagne voeren en mensen durven aan te spreken." - Karel Deschildre, zaakvoerder Deschildre Streekproducten

Administratie en uitleg

Eens de interesse van de kandidaat-investeerders concreet werd, bracht Karel hen in contact met WinWinner.

“Het voordeel was dat ik zelf geen uitleg moest geven over de winwinlening. Alle vragen van investeerders werden snel beantwoord door WinWinner, dat vervolgens ook de nodige administratie regelde voor de effectieve registraties van de winwinleningen.” - Karel Deschildre, zaakvoerder Deschildre Streekproducten

47.000 euro bij 5 investeerders

Het eindresultaat van de WinWinner-campagne? Deschildre Streekproducten haalde 47.000 euro op bij 5 investeerders. Deze winwinleningen betekenden niet alleen extra werkkapitaal voor de dagelijkse activiteiten van de winkel, maar lieten ook heel wat investeringen toe: Karel kon onder meer enkele machines aankopen en het concept van de workshops in de zaal erboven verder uitwerken.

“We merken dat de workshops echt aanslaan. Er zijn zelfs al groepen die aangeven dat ze zeker nog eens zullen terugkomen,” laat Karel trots weten.

Foto: Dominique Jauquet

Forse omzetstijging

De investeringen die Deschildre Streekproducten heeft gedaan met de opgehaalde financiering werpen dus hun vruchten af.

En dat is ook te zien in de cijfers: in het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet 25% hoger dan in het eerste kwartaal, in het derde kwartaal kwam daar nog eens 15% bij.

“En dat ondanks wegenwerken in de buurt en het feit dat het geen superzomer was. We hebben eigenlijk continu geïnvesteerd in onze zaak en verwachten verder te groeien,” zegt Karel hoopvol. “Onze campagne was niet alleen een goede manier om onze zaak eens op een andere manier in de spotlight te zetten, maar financiering ophalen geeft je ook een stevige vertrouwensboost als onderneming.”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case