Software & IT

Distrilink

Vanuit Antwerpen naar de hele wereld: Distrilink doorbreekt digitale barricades voor haar klanten. Als specialist van de online marketplaces zoals bol.com en Amazon connecteert de onderneming merken, winkels en distributeurs met de grootste online verkoopkanalen. Ook de connectie met WinWinner was een succes: 59 investeerders stapten mee in het groeiverhaal van Distrilink, goed voor €150.000 aan financiering.

Onberispelijk businessplan als basis

Co-founder Steven Van Den Ouweland is a man with a plan. Of op z’n minst met een uitgekiend financieel plan. Uit de prognose die hij samen met financieringsbureau The Harbour - de zusteronderneming van WinWinner - liet becijferen, kwam crowdlending als optie naar boven als deel van de financieringsmix

 “Het bouwen van dit businessplan was één van de grootste uitdagingen op voorhand," getuigt Steven wanneer hij terugblikt op zijn afgelopen campagne. “Als eerste onderdeel van dit plan voerden we een kapitaalverhoging door. Bij de totale financieringsnood bleek maximaal €150.000 via crowdlending daarna een aantrekkelijke piste. Zo begon ons traject bij WinWinner.”

“De voordelen? Via WinWinner konden we crowd- en winwinleningen relatief goedkoop aanbieden door de belastingvoordelen en de overheidswaarborg. Bovendien wordt het opgehaalde bedrag beschouwd als quasi eigen vermogen, waardoor het als stevige hefboom bij de bank kan fungeren.”

Eigen merk in vraag

Het dossier van de tech start-up kwam grondig voorbereid bij het team van WinWinner terecht. Om het investeerdersnetwerk warm te maken voor de ambitie en het concept van Distrilink, werd Steven wel gedwongen om zijn eigen onderneming in vraag te stellen.

“De crowdlendingcampagne gaf ons een uitdagende invalshoek om eens op een andere manier naar ons eigen merk te kijken. Het gaf ons de kans om op een authentieke manier de kernwaarden van onze onderneming te onderbouwen: onze activiteit, de sterktes van het team, de cijfers en onze ambities op korte en lange termijn. Omdat je ook jouw persoonlijke netwerk bij de campagne betrekt, wil je zeker zijn dat alles juist zit.”

Na een geslaagde kick-off met de crowdfundcoach en de copywriter en een aantal marketingsessies, startte het team van Distrilink haar communicatie op. “Een WinWinner-campagne is grotendeels gestoeld op ‘speelse’ communicatie," analyseert Steven.

“Je spreekt een gemengd publiek aan, met een meerderheid van particulieren. Omdat het niet om pure professionele communicatie gaat, durf je al eens een toffe twist in de copywriting of beelden te gebruiken. Het bracht ook een pak extra volgers naar onze Linkedin-pagina en sociale-mediakanalen.”

Nieuwe werkkrachten

De campagne van twee maanden leverde Distrilink ook mooie persaandacht op en met een webinar als laatste overtuigende push, haalde Distrilink haar maximale doelbedrag van €150.000 binnen. En nu?

De trend van de opkomende marktplaatsen stopt niet aan de landsgrenzen. Binnen het eerste jaar werd onder meer de samenwerking opgestart met gevestigde namen zoals Veritas, Ecover of Danone in Nederland. Nu wil de start-up ook op Europees niveau meespelen met haar unieke IT-integratie.

In 2021 pas opende Distrilink haar kantoor op het Eilandje in Antwerpen, dit jaar moeten de lege bureaustoelen naast het team van zes opgevuld worden. 

“Met de extra financiering via achtergestelde leningen konden we werk maken van bijkomende rekrutering," besluit Steven. “We versterkten ons team al met een digital marketeer. Een extra customer succes manager en een developer moeten snel volgen. Ook aan het Distrilink Accelerator Platform werden al updates toegevoegd: we blijven sleutelen om onze klanten nog beter te kunnen bedienen in de toekomst!”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case