Retail
Food & beverage

Flavor Shop

Flavor Shop is een delicatessenzaak die bijzondere producten aanbiedt. Oprichter Birger Vanacker liet het concept door de jaren heen groeien, met onder meer een breder assortiment en workshops. Een WinWinner-campagne maakte deel uit van de financieringsmix om meer vestigingen te openen. Die campagne ging stevig vooruit: op nog geen twee weken tijd bereikte Flavor Shop het maximale doelbedrag van €210.000.

Het was via een VOKA-traject dat smaakvoerder Birger kennismaakte met ons zusterbedrijf, funding agency The Harbour. Want met de plannen om nieuwe vestigingen te openen, kwam ook een financieringsbehoefte.

The Harbour bleek met haar expertise een goeie partij om mijn financieringsvraagstuk te bekijken”, aldus Birger. “Via die weg was het handig om bij WinWinner aan te haken om een gedeelte van de financieringsmix in te vullen. Ook daar was er van in het begin een goed contact, en ik maakte al snel kennis met crowdlending.”

Stick to the plan

Om investeerders te vinden volgde Birger de communicatietips die we hem in de aanloop van de campagne hadden gegeven, nauwgezet op:

“Je moet uiteraard moeite doen om investeerders te vinden bij je privécontacten, klanten en zakelijke connecties. Het is een kwestie van die mensen mee te krijgen in je verhaal en de groeiplannen. Dat deden we onder andere door ons track record in de verf te zetten”, vertelt Birger.

Ook via sociale media creëerde Flavor Shop veel zichtbaarheid voor haar campagne. Een andere belangrijke schakel was het event voor (potentiële) investeerders dat de onderneming op poten zette:

Vóór het event waren er al veel investeringen -ook uit het WinWinner-netwerk- maar op die Ambassador Night konden we ons verhaal nog wat uitgebreider doen. De aanwezigheid van WinWinner om de werking, rendementen… toe te lichten was ook super. Op die manier vertelden beide partijen vanuit hun eigen expertise het crowdlendingverhaal van Flavor Shop”, blikt Birger terug.

Smaakvoerder Birger Vanacker

Snel beklonken

Door de prima campagnestart was er meteen een goeie vibe rond de WinWinner-campagne van Flavor Shop. “We kregen zelfs spontane verzoeken van journalisten om een stuk over ons te schrijven”, vertelt Birger. “Dankzij het succesverhaal rond onze campagne hebben we ook nieuwe klanten kunnen strikken.”

Na de sterke start en de boost via het event denderde de campagne snel richting het maximale doelbedrag van €210.000; op nog geen twee weken tijd hadden 44 investeerders ervoor gezorgd dat we de campagne vroegtijdig moesten afsluiten, want vol is vol!

Van “niets voor mij” naar “wauw, dat was boven verwachting”

Oorspronkelijk was Birger nochtans twijfelachtig: “Ik had nooit gedacht dat de campagne zo vlot zou verlopen, ik dacht dan ook dat crowdlending niks voor mijn zaak was. Maar het verloop van de campagne heeft me compleet overtuigd. Natuurlijk vergt een campagne redelijk wat inspanningen, maar de samenwerking met een gespecialiseerd platform als WinWinner heeft deze inspanningen heel wat lichter gemaakt én doen opleveren”, vindt Birger. “Het resultaat was sterk boven mijn verwachtingen, en bovendien hoorde ik heel wat positieve feedback van onze investeerders!”

Birger is dan ook volop op zoek naar een nieuw pand voor een tweede Flavor Shop-winkel: “Via makelaars scannen we verschillende regio’s. De locatie en het pand zelf zijn hierbij de belangrijkste criteria. Het via WinWinner opgehaalde geld geeft ons alvast de nodige ruimte om vooruit te blijven gaan.”

Lees meer succescases zoals deze

Planet Pasta // Planet Yoghurt

Horeca
Lees meer over deze case

DC&I Belgium

Industrie
Tech
Lees meer over deze case