Industrie
Tech

Goveco

Goveco verdeelt wereldwijd ventilatieproducten. Op bijna elk continent is de onderneming vertegenwoordigd. Voor het aanleggen van een voorraad en het vermarkten van een nieuw product dat kleine ruimtes virus- en bacterievrij maakt, lanceerde Goveco een WinWinner-campagne. Die behaalde het eindbedrag van €250.000!

In samenwerking met een externe partij ontwikkelde Goveco de UVCpectra, een ventilatieproduct dat kleine ruimtes (klaslokalen, kantoren...) virus- en bacterievrij maakt. De kwaliteit van de lucht in afgesloten ruimtes is door de coronapandemie een hot topic geworden, en Goveco wil daar met de UVCpectra op inspelen.

De UVCpectra elimineert virussen en bacteriën in kleine ruimtes

“We kozen voor een WinWinner-campagne om de benodigde financiering op te halen voor het aanleggen van een voorraad van de UVCpectra en de marketingstrategie achter het product,” vertelt Goveco-zaakvoerder Steven Gobert. “Via een publieke campagne wilden we ook al publiciteit voor het product vergaren.”

België en Nederland

Hoewel Goveco vooral een internationale blik heeft met haar activiteiten als wereldwijde verdeler van ventilatieproducten, worden België en Nederland de eerste doelmarkten voor de UVCpectra.

Steven Gobert, zaakvoerder Goveco

Deze doelmarkten waren ook gelinkt aan het minimale en maximale bedrag van de campagne: met €100.000, het minimumbedrag, zou Goveco in eerste instantie mikken op de Belgische markt (voorraad, marketing, logistiek van de UVCpectra), met het maximumbedrag van €250.000 zou de onderneming zich naast België ook op Nederland richten.

“De voorbereiding van de campagne liep erg vlot. Tijdens de screening en kick-offmeeting leverden wij de nodige input aan WinWinner voor de opmaak van de campagne. WinWinner gaf ons ook een duidelijk beeld van alle stappen in het traject. Op die manier konden we met vertrouwen uitkijken naar de lancering van de campagne." - Steven Gobert, zaakvoerder Goveco

Promotie van de campagne

Toen de campagne online stond, gingen Steven en zijn team zowel via rechtstreekse contacten met vrienden/familie/fans als via sociale media op zoek naar investeerders. “Het feit dat we samenwerkten met WinWinner, zorgde voor extra geloofwaardigheid. Een derde partij die je dossier heeft gescreend, investeerders opvolgt en alle nodige administratie regelt, is toch een niet te onderschatten kwaliteitsstempel voor je financieringszoektocht,” weet Steven.

De goede communicatie en opvolging leverden na een drietal weken campagne een eerste belangrijke mijlpaal op: het behalen van het minimumbedrag van €100.000! “We kregen redelijk wat technische vragen binnen over ons product, ook nadat mensen geïnvesteerd hadden. Dat toont wel betrokkenheid aan de kant van de investeerders,” vindt Steven.

Practice what you preach: op het kantoor van Goveco vind je een UVCpectra-toestel

Richting maximum

De campagne van Goveco bleef aardig wat investeringen binnenhalen. Mede dankzij enkele grote bedragen ging het bedragbalkje al snel richting het vooropgestelde maximumbedrag van €250.000.

Na goed anderhalve maand, zelfs sneller dan de standaard campagnelooptijd van 2 maanden, was dat maximumbedrag een feit! Vervolgens konden we beginnen aan het opstellen van de leningscontracten.

Bonus

Het snelle succes van de campagne had ook heel wat positieve gevolgen voor de business van Goveco. Zo kon de onderneming na een maand campagne -toen het minimale doelbedrag al ruim overschreden was- al de eerste bestelling van de UVCpectra’s plaatsen. Dankzij het goede verloop van de campagne gebeurde dit sneller en in grotere aantallen dan verwacht.

Zoals eerder vermeld koos Goveco voor een publieke financieringscampagne om naast het financiële luik ook de commerciële kaart te trekken en haar product te promoten. Die strategie bleek de juiste:

“We zijn dankzij de campagne in contact gekomen met verschillende mogelijke klanten, en daar zitten potentieel grote bestellingen tussen. We zijn ook al begonnen aan onderhandelingen met Nederlandse partners, en hebben al enkele akkoorden ter promotie van de UVCpectra.” - Steven Gobert, zaakvoerder Goveco

Goedgekeurd door FOD Gezondheid

De succesvolle campagne zorgt natuurlijk voor tevredenheid in het Goveco-kamp: “Een crowdlendingcampagne was de juiste zet om financiering op te halen, ons nieuw product te promoten én tegelijk ons bedrijf en de mensen erachter in de kijker te zetten,” aldus Steven.

Hoewel de coronapandemie het belang van de kwaliteit van binnenlucht onder de aandacht heeft gebracht, was het ook voor een ventilatiebedrijf als Goveco een onzekere tijd: “Aangezien de campagne in volle coronatijd liep, waren er heel wat veranderingen op het vlak van wetgeving in de ventilatiesector. Het was dus ook voor ons niet evident om in te schatten hoe de regering zou reageren op toestellen die op de markt kwamen in de strijd tegen COVID-19,” zegt Steven.

Toch heeft Goveco doorgezet: “In een periode van wildgroei aan toestellen met incoherente eigenschappen hebben wij alle investeringen gedaan om bij de FOD Gezondheid op de lijst van toegestane en gecontroleerde ventilatieproducten tegen COVID-19 te komen. En dat is ons met onze oplossing voor kleine ruimtes zoals wachtzalen, scholen, treinen... -als Belgisch bedrijf nota bene- toch maar mooi gelukt!

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case