Industrie

Hydropure

Te vaak wordt duur drinkwater gebruikt voor toepassingen die dat niet vereisen. Het onderzoeksteam van Hydropure werkt aan minder verspilling van dit schaarse, kostbare en vitale goed.
Na vijf jaar maakt de West-Vlaamse onderneming de switch van een beloftevolle starter naar een volwassen kmo, met onder meer €500.000 extra groeimiddelen via crowdlending.

Waterbewuste maatschappij

In 2017 startte Yvan Van den Broucke met Hydropure, vijf jaar later runt hij een winstgevend bedrijf in de markt van waterbeheer en -management. Een steeds meer waterbewuste maatschappij, groeiende richtlijnen in bouwvergunningen en strengere milieuwetgeving werken dit in de hand.

In 2023 wil Hydropure doorgaan op dit elan. Nieuw personeel is dan ook meer dan welkom in West-Vlaanderen. Om die groeiplannen mee te ondersteunen gaf Hydropure particuliere investeerders de kans om voor een klein stukje mee in het bedrijf te stappen via achtergestelde leningen.

Krediet in plaats van kapitaal 

Yvan geeft toe dat hij ook de kans had om nieuwe investeerders in het kapitaal te laten stappen. Toch koos hij voor krediet. “Ik wil op eigen kracht blijven groeien om later alle opties voor mijn opvolging open te houden, aangezien ik niet meer van de jongste ben", vertelt hij in een Trends-artikel over het belang van een weloverwogen financieringsmix.

Van in het begin van de crowdlendingcampagne mobiliseerde zijn team het eigen netwerk van klanten, vrienden en familie om zo snel mogelijk aan andere investeerders te tonen dat de campagne succes zou genereren.

“Winwinner gaf aan dat een goede start al vaak het halve werk is”, vertelt hij. “Op de eerste dag investeerden meteen 5 personen: goed voor €16.000 om de campagne mee af te trappen."

166 investeerders 

Uiteindelijk werden die 5 investeerders van het eerste uur er 166. Samen zijn ze goed voor een ingezameld bedrag van €500.000. De onderneming is van plan om deze ambassadeurs ook in de toekomst nog te betrekken bij de verdere groeiplannen.

Door de investeringen van de crowd kon Yvan ook al een nieuwe collega aanwerven die zal instaan voor de financiële en administratieve opvolging. 

“Deze campagne toont hoe veel mensen zich bewust zijn van het belang van waterbeheer, besluit Yvan.
“Ook in de toekomst zal dit enkel toenemen: met Hydropure dragen we op die manier positief bij aan de klimaatverandering. Door onze duurzame inspanningen voor DP World in de Antwerpse haven werden we ook genomineerd voor de Sustainable Port Award. Het zou een mooie erkenning vormen van wat we realiseerden op korte tijd.”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case