Food & beverage

LiQ

LiQ brengt alcohol-infused ice cream, ijs met een vleugje alcohol, op de markt. De producten van de West-Vlaamse onderneming zijn te vinden in meer dan 650 verkooppunten in België. Voor het verzamelen van werkkapitaal, voornamelijk om de LiQ-ijsjes in het buitenland te introduceren, startte de onderneming een WinWinner-campagne op. Die leverde met €190.000 een bedrag op dat ruim boven het oorspronkelijk vastgelegde doelbedrag lag!

“We stelden begin 2020 vast dat we nood zouden hebben aan financiering om onze internationaliseringsplannen te boosten,” vertelt Jorgo Struyve, co-founder bij LiQ. “We spraken in ons eigen netwerk enkele contacten aan voor een kapitaalinvestering, maar de coronalockdown van maart-april 2020 bracht wat terughoudendheid bij potentiële investeerders, waardoor deze onderhandelingen niet tot een akkoord leidden.”

Daarom contacteerden Jorgo en zijn co-founder Nicolas Destoop Matthias en Aelbrecht, de oprichters van WinWinner & The Harbour. Ze kenden elkaar al omdat LiQ, toen nog onder de naam Boogo, eerder al financiering ophaalde via WinWinner.

Eerst werd een traject opgestart bij het funding agency The Harbour om grondig door het financieel plan te gaan en uiteindelijk kapitaalinvesteerders te zoeken. Bij het opbouwen van de financieringsmix beslisten onze collega’s van The Harbour om ook WinWinner in te zetten als bijkomend financieringskanaal, naast de kapitaalinvesteringen.

WinWinner-campagne in de steigers

Bij WinWinner zetten we alles in gang om de campagne van LiQ zo snel mogelijk online te krijgen. Tijdens onze kick-offmeeting lichtten we het crowdlendingtraject toe. Daarna organiseerden we nog een communicatieworkshop voor LiQ, zodat Jorgo en zijn team goed wisten hoe ze de communicatie rond hun campagne konden aanpakken.

“We kregen heel wat interessante do’s & don’ts mee tijdens de workshop. Erna gingen we aan de slag met onze marketingkalender, waarin we specifiek de communicatie rond onze campagne inplanden. Dit bleek erg nuttig want het succes van een campagne staat of valt met de inzet van de onderneming zelf.” - Jorgo Struyve, co-founder LiQ

Half juni: campagne online

Half juni -geen slechte timing om in de zomer een crowdlendingcampagne te lanceren met een product als dat van LiQ- stond alles klaar: de campagne stond op punt, de informatienota’s waren opgesteld, de communicatie van LiQ was voorbereid… Tijd om de crowd aan te spreken met de financieringszoektocht! Het doel was om minimaal €50.000 op te halen en maximaal €100.000.

De eerste investeringen kwamen vlot binnen: na ongeveer een maand campagne was het minimale doelbedrag van €50.000 al toegezegd.

The Harbour & WinWinner, een vlotte tandem

Onze collega’s van The Harbour hadden ondertussen uiteraard ook niet stilgezeten. “We rondden in augustus onze kapitaalronde via The Harbour af. Met dit nieuws haalden we verschillende nationale perskanalen, wat ons heel wat zichtbaarheid opleverde. Ideaal om tegelijkertijd onze WinWinner-campagne, die nog actief was, via die perskanalen in de spotlight te zetten. Dit leidde tot een nieuwe boost voor de investeringen op het WinWinner-platform,” blikt Jorgo terug.

Door dit enthousiasme van nieuwe investeerders en aangezien LiQ ook meer dan het oorspronkelijk vastgelegde maximumbedrag van €100.000 kon gebruiken, verhoogden we het maximale doelbedrag van de campagne naar €150.000. De campagne werd ook met een maand verlengd zodat investeerders nog tot half september 2020 de tijd kregen om hun investering rond te maken.

Richting €200.000

De verhoging naar €150.000 bleek nog niet het eindstation voor LiQ; het momentum was er om richting €200.000 te gaan met de WinWinner-campagne. Dit werd dan ook het nieuwe doelbedrag. Uiteindelijk landde de campagne op €190.000, en dit dankzij meer dan 100 investeerders.

Campagne offline, tijd voor de administratie

Nadat de campagne offline werd gehaald, begonnen we aan de administratie: we stelden de leningscontracten op voor LiQ en haar investeerders. We volgden ook de betalingen op zodat we de opgehaalde financiering konden overmaken aan LiQ.

Toekomstplannen

Wat zijn nu de toekomstplannen van LiQ na deze succesvolle WinWinner-campagne? “We zijn momenteel op zoek naar een brand manager en voor 2021 staan er al heel wat projecten op de planning,” licht Jorgo al een tipje van de sluier op. Hij besluit:

WinWinner bleek de ideale manier om onze financieringsmix aan te vullen. We willen de crowdinvesteerders bedanken voor hun steun, met hun investeringen helpen ze ons om ons team uit te breiden en verder te bouwen aan onze plannen om met LiQ een sterk Europees merk te worden!”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case