Horeca

Mister Spaghetti

Mister Spaghetti is een van de enige spaghetti only restaurants ter wereld. Met haar out of the box spaghettigerechten en haar American vibe wil de onderneming uitgroeien tot dé referentie van de ultieme spaghettibeleving. Eerst in België en later ook daarbuiten.

Om dit jaar een zesde restaurant te openen in Oostende, lanceerde de onderneming een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Halverwege de looptijd was het maximale doelbedrag van €120.000 bereikt en kon Mister Spaghetti haar campagne vroegtijdig maar voldaan stopzetten.

Apero

In 2014 besloot zaakvoerder Samuel Van Opdenbosch zijn passies voor spaghetti en the American vibe te verzoenen tot Mister Spaghetti. Samen met zijn vrouw Veerle Jacobs opende hij een eerste restaurant in Roeselare. Het concept sloeg meteen aan, waardoor de onderneming de voorbije jaren razendsnel kon groeien. Op zes jaar tijd opende het founders-duo maar liefst vijf vestigingen: twee franchisezaken in Aalst en Antwerpen en drie zaken onder eigen beheer in Roeselare, Brugge en Kortrijk.

Toch heeft Mister Spaghetti haar hoogtepunt nog lang niet bereikt. “Tegen 2026 willen we in totaal 20 à 25 Mister Spaghetti restaurants hebben geopend, verspreid over heel België. Nadien willen we ons concept ook internationaal op de markt zetten”, vertelt Veerle. De coronacrisis heeft die ambitie in geen geval afgeremd. Mister Spaghetti sprong meteen op de kar van take-away, delivery en foodboxen, waardoor ze nauwelijks omzetverlies leed én haar naamsbekendheid zelfs vergrootte.

Veerle en Samuel zagen dan ook niet in waarom de pandemie de groeiplannen voor een zesde restaurant in Oostende in het gedrang zou brengen, al dacht de bank daar anders over. Ondanks Mister Spaghetti’s sterke cijfers – voor en tijdens de pandemie – wekte de stempel ‘horeca’ in tijde van lockdown argwaan op. Een banklening afsluiten bleek niet evident, dus ging het duo vastberaden op zoek naar een alternatief. Die zoektocht bracht hen bij WinWinner.

 

Mise-en-place

Het unieke concept, de aanwezigheid van een uitgebreid netwerk en de sterke (groei)cijfers die Mister Spaghetti ons kon voorleggen, zorgden voor een vlotte en positieve sales- en screeningsprocedure. Hetzelfde geldt voor de kick-offmeeting. Veerle bezorgde ons de nodige input en gegevens om de campagne voor te bereiden, waardoor we snel konden schakelen en de vooropgestelde deadlines steeds konden respecteren. Veerle luisterde aandachtig naar de toelichting van het proces, zodat ook zij snel zou kunnen schakelen eens de campagne online zou staan.

“Tijdens de kick-off werd benadrukt dat je als ondernemer een grote rol speelt tijdens de campagne. Je moet zelf ook communiceren om je dichte én uitgebreide netwerk aan te spreken Het wekelijkse kwartiertje met je dossierbeheerder zorgt ervoor dat je je als ondernemer niet verliest in de alledaagse bedrijvigheid, maar je campagne steeds als prioriteit blijft zien.” - Veerle Jacobs, founder Mister Spaghetti

Al dente

Vanaf de lancering van de campagne, begon Mister Spaghetti volop te communiceren. Dankzij haar verschillende vestigingen beschikt ze over een uitgebreide community, met leden verspreid over heel Vlaanderen. Daarom besloten de zaakvoerders om hun brede communicatie vooral via sociale media te laten verlopen. Dat deden ze op een doordachte manier:

“We hebben in onze publieke, online communicatie heel erg gefocust op de match tussen de typische Mister Spaghetti stijl en die van WinWinner. Onze social posts vormden de brug tussen onze kanalen en die van het financieringsplatform. Die herkenbaarheid zorgde voor vertrouwen bij onze community.” – Samuel Van Opdenbosch, founder Mister Spaghetti

Naast het netwerk van trouwe klanten, werden ook de personeelsleden van de verschillende vestigingen actief bij de campagne betrokken.  “Voor de lancering organiseerden we een call met onze teams om hen uit te leggen wat de crowdlendingcampagne precies inhield en waarom we die precies lanceerden”, zegt Veerle. Op die manier maakten de founders hun personeelsleden tot ambassadeurs die de campagne op hun beurt binnen hun eigen dichte en brede netwerk konden verspreiden.

The finishing touch

In overleg met de zaakvoerders stelden we een persbericht op. Dat werd zowel naar onze perscontacten als naar die van Mister Spaghetti verstuurd. Het artikel werd snel opgepikt door verschillende regionale én nationale media. De combinatie van een sterke communicatie – zowel door ons als door Mister Spaghetti – en de vele persaandacht die de campagne genoot, brachten de investeringen in een stroomversnelling.

Zo behaalde Mister Spaghetti halverwege de voorziene campagneduur haar maximale doelbedrag. “Doordat WinWinner de volledige opvolging en administratie van de leningen op zich nam, konden wij meteen focussen op de realisatie van onze groeiplannen. Dat is volgens ons de grootste troef van het platform!”, benadrukt Veerle.

Nog geen maand nadat de campagne werd afgesloten, liggen de verbouwingsplannen voor Mister Spaghetti Oostende klaar: “De aannemers staan in de startblokken, dus wanneer de laatste vergunningen verwerkt zijn, gaan de verbouwingen van start.” In het najaar zal Mister Spaghetti Oostende haar deuren openen. Met dat vooruitzicht blikt het founders-duo tevreden terug op de samenwerking met WinWinner:

“Je krijgt ondersteuning van een jong, professioneel en dynamisch platform bij de realisatie van je groeiambities. In principe kan je deze vorm van alternatieve financiering zelf organiseren, maar de administratie die daarbij komt kijken is niet min. Waarom zou je het dan niet meteen 100% correct en professioneel laten doen?”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case