OCVT/Classic Tours
Opleidingscentrum Veiligheid & Techniek (OCVT) verzorgt opleidingen voor personeel van bouw- en transportbedrijven. Classic Tours organiseert groeps- en privéreizen met oldtimers.
Om beide concepten te laten groeien, lanceerde de overkoepelende onderneming Eco Engine Power een crowdlendingcampagne bij WinWinner. 23 investeerders toonden hun vertrouwen en leenden de onderneming in totaal €107.500 aan groeifinanciering.
OCVT en Classic Tours vertellen tweemaal het verhaal van een passie die is uitgegroeid tot een onderneming. OCVT werd opgericht door Wim Decraemer, die eerder ervaring opdeed als leraar en instructeur. Classic Tours volgt uit een heel andere passie van Wim. Al 25 jaar organiseert hij voor zijn vrienden reizen met oldtimers. Die werden steeds positief onthaald, dus besloot hij zulke reizen te organiseren onder de naam 'Classic Tours'.
Beide concepten werden succesverhalen. Opleidingscentrum OCVT ontving de afgelopen zes jaar al meer dan 4.000 cursisten. Classic Tours organiseerde op vijf jaar tijd bijna 20 groepsreizen. Om OCVT en Classic Tours verder uit te bouwen, zocht Wim groeifinanciering. Op aanraden van zijn boekhouder kwam hij terecht bij WinWinner.
De kracht van het verhaal
Na een positieve screening begon Wim met een gerust gemoed aan het WinWinner-traject: "Tijdens de screening was ik relatief op mijn gemak. Ik wist dat we een goed verhaal hadden en dat we ook cijfermatig een sterke case konden voorleggen." Wim legde ons meteen het volledige financiële plaatje voor, waardoor we vlot konden overgaan tot de kick-off meeting.
Die meeting verliep al even vlot. "Ik kende de voorwaarden en het proces van crowdlending niet, maar tijdens de meeting legde het team van WinWinner het traject duidelijk uit." Om input te verzamelen voor de campagnetekst lieten we Wim zijn ondernemersverhaal vertellen, wat hij vol overgave deed.
Tijdens het webinar dat we samen hem organiseerden, herhaalde hij zijn verhaal met even veel passie:
"Ik raad iedereen aan om een webinar in te plannen. Voor OCVT/Classic Tours was dat het kantelpunt van de campagne. Ik kreeg de kans om mijn verhaal rechtstreeks te vertellen aan (potentiële) investeerders, met visuele ondersteuning. Als je dan beschikt over een sterke case en die brengt met overtuiging, dan kan het event - net zoals bij ons – een accelerator vormen voor je campagne."
– Wim Decraemer, zaakvoerder OCVT/Classic Tours
Onontgonnen gebied
Normaliter besteedt Wim de communicatie rond OCVT/Classic Tours uit aan een externe specialist, maar tijdens de campagne nam hij - op ons aanraden - de directe communicatie binnen zijn eigen netwerk op zich.
"In de marketingworkshop reikte het team van WinWinner mij heel wat waardevolle communicatietips aan. Eens de campagne online stond, paste ik die toe binnen mijn eigen netwerk. De algemene, brede communicatie verliep via onze externe marketeer. Zo werd de WinWinner-campagne opgenomen in onze nieuwsbrief en deelden we de campagne via onze sociale media."
- Wim Decraemer, zaakvoerder OCVT/Classic Tours
Daarmee volgde Wim de tips die we hem gaven tijdens de marketingworkshop nauwgezet op. "De combinatie van indirecte communicatie binnen ons brede netwerk en direct contact met ons dicht netwerk had een groot effect op de verspreiding van onze groeiplannen’", benadrukt Wim.
De ondernemer blikt dan ook tevreden terug op de campagne: "We kenden het concept crowdlending vooraf niet. Hoewel alles nieuw en onbekend was, zorgde de begeleiding en ondersteuning van WinWinner ervoor dat we dit avontuur positief beleefden." De wekelijkse calls met de dossierbeheerder vormen volgens hem een van de grootste pluspunten.
"Tijdens de wekelijkse calls merk je dat je campagne nauwgezet wordt opgevolgd. Bovendien houdt de dossierbeheerder je met beide voeten op de grond. Je krijgt wekelijks een objectief beeld van de huidige stand van zaken en overloopt de mogelijkheden om je campagne te boosten."
- Wim Decraemer, zaakvoerder OCVT/Classic Tours
Laat die groei maar komen
De campagne sloot af met €107.500 op de teller, de maximumgrens van €115.000 werd daarmee net niet bereikt. "We zijn heel erg blij met dit resultaat", vertelt Wim. "Bovendien geeft het erg veel voldoening om te zien dat 23 investeerders vertrouwen hebben in je onderneming."
Momenteel is Eco Engine Power haar groeiplannen volop aan het realiseren. Op 12 april verwelkomde het team een extra werkkracht. Daarnaast zoekt Wim actief naar nieuwe machines en ook de interactieve website is volop in ontwikkeling. Dankzij de nieuwe software zal heel wat administratie voortaan digitaal verlopen en kunnen cursisten hun lessen online inboeken.
Als kers op de taart plant Wim de opening van een tweede vestiging in Gent: "We merken al een tijdje dat er een grote vraag naar opleidingen bestaat in Oost-Vlaanderen, maar dat men niet voor elke les wilt afreizen naar Brugge. Met de tweede vestiging lossen we dat probleem op."
"Op amper zestig dagen bereikten we ons doel. Dankzij de aanpak van WinWinner haalden we op korte tijd groeifinanciering op, leerden we ons netwerk beter kennen én verwelkomden we heel wat nieuwe contacten en klanten", besluit Wim. "Doordat WinWinner de administratie volledig overneemt, konden we meteen inzetten op onze langverwachte groei."