Horeca

O'yo

Tevreden klanten keren terug. WinWinner stond nog in de kinderschoenen toen Phaedra Lybaert haar eerste crowdlendingcampagne voor ontbijt- en lunchbar O’yo lanceerde op ons platform. Vier jaar later werd deze Gentse connectie nog eens aangehaald, deze keer met grotere ambities: de opening van een tweede zaak.

“Ik onderhield altijd een goed contact met jullie founders Matthias Browaeys en Aelbrecht Van Damme", vertelt Phaedra. "Ik zag de groei van WinWinner dus vanop de eerste rij en geloofde altijd in het potentieel van het platform. Een tweede samenwerking was dan ook een no-brainer voor mij.”

Van tegenslag naar opportuniteit

Nochtans was de timing niet vanzelfsprekend. In volle coronapandemie financiering ophalen voor de uitbreiding van een horecaconcept? O’yo durfde het aan.  

“Toen we de balans opmaakten van onze verkoop tijdens de coronaperiode, mochten we eigenlijk best tevreden zijn. We draaiden een break-even omzet en hielden ons grotendeels recht via take-away en de verkoop van eigen producten”, duidt Phaedra.

De oprichtster zag er eerder een opportuniteit dan een rem in. “In de afgelopen twee jaar konden we interne processen verbeteren en de puntjes op de ‘i’ zetten qua workflow. Als we zo’n crisis voor onze sector het hoofd kunnen bieden, dan moet een tweede zaak openen zeker lukken. Ik had te veel zin om vooruit te gaan in plaats van ter plaatse te blijven trappelen.”

Klantenbinding

In dit plaatje paste een crowdlendingformule dan ook perfect. “De 71 personen die in O’yo hebben geïnvesteerd, gaan automatisch de zaak promoten tegenover anderen”, vertelt de onderneemster.

“Je creëert heel betrokken klanten die geloven in jouw visie. Het gaf mij een boost omdat er zoveel mensen zijn die je helemaal niet kent en die jouw concept toch de moeite vinden om in te investeren. Tijdens momenten waarin ik het lastig had of met coronazorgen zat, dacht ik aan al die mensen die in O’yo geloofden. Het gevoel van een sterke community achter de zaak, geeft goesting om door te gaan.”

Communicatie à la O’yo

En vooruitgaan deed O’yo: het minimale doelbedrag van €100.000 werd snel behaald. “We gingen meteen vlot van start na de kick-off. Het vastleggen van de wekelijkse call met crowdfundcoach Aaron gaf mij een drive én een deadline om er elke week iets van te maken via de verplichte to-do's. Ik was er zeker een volle dag per week mee bezig.”

“Ook de communicatie- en contentplanning hielpen ons vooruit. Tijdens de sessie kwamen tips & tricks aan bod waar ik zelf niet meteen aan dacht, zoals bijvoorbeeld het linken van de campagne aan je e-mailhandtekening. Ik gebruikte de info als leidraad, maar hield voldoende ruimte om mijn communicatie op de ‘O’yo-manier’ aan te pakken qua stijl.”

Uiteindelijk behaalde O’yo haar maximale doelbedrag van €200.000 binnen. Na de samenwerking van drie maanden zag Phaedra de grootste meerwaarde in de administratieve ondersteuning die WinWinner aanbiedt.

“Zo veel mogelijk tijd aan mijn eigen zaak kunnen spenderen, is altijd het belangrijkste. Zolang ik mijn deel van het takenpakket afwerkte, kon ik op mijn beide oren slapen voor al de andere zaken.”

Tweede hotspot in Gent

Met de investeringen kan O’yo de blik volop op de tweede vestiging richten. Een marketing agency werd onder de arm genomen met specifieke expertise in branding van horeca- en foodconcepten. “Het is de bedoeling dat het gehele interieur, interne communicatie en workflow geoptimaliseerd worden. We willen ons concept en waar we met O’yo voor staan nog duidelijker naar buiten brengen met verfrissende storytelling.”

“Ons tweede pand komt op een absolute A-locatie in het toeristische centrum van Gent. We tekenden zopas een huurcontract op het Sint-Baafsplein. Qua inrichting hebben we alles nog te doen met de aannemer en de architect, dus ik kan de €200.000 via WinWinner zeker goed gebruiken. In het najaar hopen we de klanten te mogen verwelkomen in de tweede O'yo!”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case