Software & IT

Salty Lemon

De game development-studio Salty Lemon ontwikkelde EXR, een game/sport-app die indoorroeien leuker, motiverender en geconnecteerder maakt. In EXR kan je bijvoorbeeld roeien in virtuele omgevingen en kan je je prestaties meer in the picture te zetten.

Onder meer om EXR verder te ontwikkelen en personeel aan te werven ging Salty Lemon op zoek naar financiering bij verschillende kanalen. WinWinner was een van die kanalen. De crowdlendingcampagne van de game development-studio klokte af op €143.000!

Aanvankelijk financierde Salty Lemon haar project met subsidies, onder meer verkregen van het Vlaams Audiovisueel Fonds en Sport Vlaanderen. Toen de onderneming de bèta-testversie van EXR lanceerde en dat een succes bleek, wilden de founders het potentieel van de app benutten en sneller groeien. En dat vroeg om bijkomende investeringen, voornamelijk in personeel en het product.

De zusterbedrijven aan het werk

“Onze specialiteit ligt vooral bij het development. Daarom gingen we op zoek naar een externe partij om ons te begeleiden bij onze financieringszoektocht,” blikt Alfred Campenaerts, CEO van Salty Lemon, terug.

Die externe partij werd The Harbour, het zusterbedrijf van WinWinner. Het funding agency stelde samen met Salty Lemon een financieringsmix samen, met daarin VLAIO en privé-investeerders. Ook een crowdfundingcampagne bij WinWinner maakte deel uit van die financieringsmix.

De communicatie tussen WinWinner en The Harbour verliep vlot. Het traject bij WinWinner was voor ons van in het begin duidelijk. Het team lichtte ons goed in over alle aspecten die bij een WinWinner-campagne zouden komen kijken.” - Keke Kokelenberg, CFO Salty Lemon
De 4 founders van Salty Lemon: Tibeau Segers, Keke Kokelenberg, Jef Reniers & Alfred Campenaerts

Grote namen als ambassadeurs

Toen we de campagnevoorbereidingen samen met Salty Lemon hadden afgerond en de campagne online kwam, gingen de founders meteen op zoek naar investeerders. “We hebben eerst de mensen uit onze dichtste kringen aangesproken,” vertelt Alfred. En dat leverde snel op: na amper een week was het minimale doelbedrag van €50.000 al bereikt!

Maar daar bleef het niet bij: Salty Lemon wilde verder toewerken naar het maximumbedrag van €150.000. Hiervoor deelde de onderneming regelmatig campagne-updates op haar sociale media.

Daarnaast organiseerde Salty Lemon ook een online Ambassador Night voor potentiële investeerders. Daarop waren ook profwielrenner Victor Campenaerts en wereldkampioen indoorroeien Ward Lemmelijn, ambassadeurs van de app, aanwezig om hun visie op EXR te geven. “Dat event trok veel geïnteresseerden en heeft heel wat investeringen opgeleverd,” weet Keke.

Door regelmatig en via verschillende kanalen te communiceren en ook dankzij een mooi aantal investeringen uit het WinWinner-netwerk zag Salty Lemon het bedragbalkje op haar campagnepagina aardig vollopen, en dat tot aan het einde van de twee maanden campagne: uiteindelijk stond er €143.000 op de teller, en dat via 58 investeerders. Wij zorgden vervolgens voor het opstellen van de contracten en het opvolgen van de betalingen.

“Goede balans in financieringsmix”

Bij Salty Lemon zijn ze tevreden dat crowdlending via WinWinner deel uitmaakte van hun financieringsmix:

“Door verschillende kanalen aan te spreken leg je niet al je eieren in één mandje. Daarnaast kan het slagen van één financieringskanaal je kansen vergroten om bij het andere ook succes te oogsten,” aldus Keke. “Nu willen we de volgende stap zetten met ons bedrijf.”

Hoe die volgende stap eruit ziet? “We hebben net een accountmanager aangeworven en zijn bezig met EXR beschikbaar te maken op nieuwe types van roeitoestellen,” laat Alfred weten. “Daarnaast ligt er nog heel wat development- en branding-werk op de plank om EXR nog te verbeteren voor onze gebruikers,” besluit hij.

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case