Industrie

Staenis

Duurzaam ondernemen in de bouwsector kan. Met haar ingenieuze rooster vond Staenis een oplossing om ook zonder ervaring een professionele vloeropbouw te realiseren. Daarnaast werken oprichters Tom Verstaen en Daisy Bohyn aan een innovatieproject met alternatieve vulmiddelen.
73 investeerders zorgden samen voor €150.000 om dit mee te realiseren. 

Een degelijke chape -de dekvloer tussen het beton en de vloerafwerking- zelf construeren is geen rocket science. Door zelfplaatsing ben je flexibel in planning en heb je de mogelijkheid om naast chape ook zelf lichte, isolerende, droge of waterdoorlatende vloeropbouwen te plaatsen met behulp van het rooster van Staenis.

Meer dan 2.000 doe-het-zelvers vertrouwden op die manier al op de onderneming uit Zulte. Tom Verstaen en Daisy Bohyn koesteren nog verdere groeiplannen en kwamen zo onder meer bij WinWinner uit. 

Bevestiging bij het publiek als hefboom

“Toen we de alternatieven voor subsidies bekeken, namen we crowdfunding op in onze financieringsmix”, vertelt Daisy. “Het doel? Eerst publiek financiering ophalen, om dan met een steviger dossier naar de bank, Vlaio en PMV te stappen. De bevestiging van het brede publiek maakt het makkelijker om ook andere financieringskanalen aan te spreken.”

Die bevestiging kwam er zeker. Staenis overtuigde 73 investeerders om een achtergestelde lening toe te kennen aan haar bedrijf. 

“Voor ons was het een leuk om te zien dat we behoorlijk wat klanten tot onze investeerders mogen rekenen”, vult Tom aan. “Dit gaf ons echt een boost: niet alleen gebruikten ze ons product al, ze stopten er nu ook een centje in.” 

De Ambassador Night vormde een keerpunt tijdens de crowdlendingcampagne. Vrienden en familie werden uitgenodigd, aangevuld met businesspartners en klanten. “Binnen de vijf dagen na het geslaagde event haalden we ons minimale doelbedrag van €100.000 op. Het gaf een sneeuwbaleffect in ons dichte netwerk. De gezonde druk die gepaard gaat met de terugbetalingen de komende vijf jaar, nemen we er graag bij.” 

Innoveren en verbreden

Met de verzamelde groeifinanciering kijkt Staenis verder vooruit. “Op korte termijn zullen we onze stock beter bevoorraden om het najaar op te vangen”, legt Tom uit. “In de tussentijd werken we verder aan ons nieuwe product om versneld de go-to-market te realiseren. Het ultieme doel blijft de ontwikkeling van een volledig circulair vloersysteem waarmee we cementgebonden chape in principe overbodig maken, maar nu werken we eerst aan een tussentijdse innovatie.”

Een breder en beter productgamma wordt het voornaamste doel volgend jaar en ook de buitenlandse tak van Staenis zal beter beginnen renderen.

 “In Nederland en Frankrijk merken we al bestendige groei”, besluit Daisy. “In 2023 moet ook de website volledig op orde zijn om deze markt beter te bedienen, ook qua vertalingen en marketing. Met ook nog een b2b-luik dat uitgewerkt kan worden, hebben we nog veel mogelijkheden met Staenis.” 

Lees meer succescases zoals deze

Planet Pasta // Planet Yoghurt

Horeca
Lees meer over deze case

DC&I Belgium

Industrie
Tech
Lees meer over deze case