Cultuur

TinkerList

TinkerList is een online platform voor televisieredacties dat de samenwerking tussen alle betrokken partijen sneller, overzichtelijker en efficiënter laat verlopen. Met televisieprogramma’s als Gert Late Night, Vive le Vélo en Switch bouwde de onderneming de voorbije jaren een indrukwekkend track record op. Nu is de tijd rijp om verder internationaal te groeien en te verbreden naar andere segmenten binnen de mediasector.
Om die ambitie te realiseren, lanceerde de onderneming een WinWinner-campagne. Met de opgehaalde financiering wil de onderneming haar team uitbreiden en de gedroomde internationale expansie boosten. De campagne was een schot in de roos: met €222.000 op de teller ging de onderneming het oorspronkelijke doelbedrag van €100.000 ruim te boven.


Tijdens zijn loopbaan als regisseur werd Erik Hauters meermaals geconfronteerd met de grote vraag van televisieredacties naar een betaalbare, online oplossing om efficiënt samen te werken aan de ontwikkeling van hun content en het beheer van hun volledige workflow. Als antwoord op die vraag ontwikkelde hij samen met co-founder Kurt Victoor het online platform TinkerList, een tool die ervoor zorgt dat alle betrokken partijen snel en efficiënt kunnen samenwerken aan hetzelfde script.

De tool is een groot succes, dat bewijst het ruime klantenbestand dat de onderneming de afgelopen 4 jaar heeft opgebouwd. Ze werkt onder meer samen met Rock Werchter, HLN LIVE en De Warmste Week. Toch heeft TinkerList haar hoogtepunt nog lang niet bereikt. Om de onderneming ook op de internationale markt te verankeren en om te investeren in de schaalbaarheid van de tool, startten Kurt en Erik in 2019 de zoektocht naar extra groeifinanciering.


Via hun netwerk kwam TinkerList bij ons terecht. Na een meeting met Matthias en Aelbrecht - de founders van WinWinner - besloten ze om een crowdlendingcampagne te lanceren op ons platform. Die campagne maakte deel uit van de financieringsmix die ze opstelde om in de totale financieringsbehoefte van €1.000.000 te voorzien. Naast de WinWinner-campagne, bestond die financiële mix uit een banklening, PMV co-financiering en een kapitaalronde.

Face the facts

Na de positieve screening van TinkerList, nodigden we de zaakvoerders uit voor een kick-offworkshop. Volgens Kurt Victoor was dat een ware eye-opener: “De kick-off was ongelofelijk interessant, maar tegelijkertijd was het ook een soort face the facts: ondanks de begeleiding en ondersteuning die we zouden krijgen voor, tijdens en na het traject merkten we al snel dat er veel meer achter zo’n campagne schuilgaat dan simpelweg de online publicatie van een goede tekst.”


Dat bleek nogmaals tijdens de marketing workshop. “Pas na de sessie rond marketing besef je hoe belangrijk de voorbereiding van de communicatie rond jouw campagne is”, vertelt Erik Hauters. “We besloten ons dan ook grondig voor te bereiden.”

“We maakten een template waarin we al onze contacten oplijstten en vervolgens aan een van ons toewezen. Zo was het meteen duidelijk wie wie zou contacteren wanneer de campagne van start ging. Tijdens de campagne hielden we er ook de status van investeringen in bij. Zo konden we het overzicht bewaren en werd het ons visueel duidelijk wanneer we een tandje moesten bijsteken.” – Kurt Victoor, zaakvoerder TinkerList

Lights, camera, action!

Via Winwinner wilde TinkerList minimum €100.000 en maximum €200.000 aan winwinleningen ophalen. Vanaf de lancering deed de onderneming er alles aan om haar campagne in de spotlights te zetten.

Dankzij hun eigen template, konden de teamleden meteen gericht hun netwerk contacteren. Dat gebeurde zoveel mogelijk persoonlijk, waarbij het team haar contacten steeds doorverwees naar de online campagne op ons platform. Dezelfde strategie van informeren en doorverwijzen, pasten ze ook toe in hun communicatie op sociale media.


De zaakvoerders noemen het een groot pluspunt dat onze begeleiding zowel voor, tijdens als na de campagne doorloopt. De wekelijkse calls en de hulp bij het organiseren van een webinar zagen ze als een grote steun. Het webinar vond ongeveer halverwege de campagne plaats en vormde de uitgelezen kans om twijfelende investeerders te overtuigen.

“We wisten dat we – zeker in een eerste fase van de campagne – ons netwerk zouden moeten aanspreken om investeringen op te halen. Daardoor verwachtten we ook dat het grootste deel van het opgehaalde bedrag van onze kant zou komen. Wanneer in een later stadium ook heel wat investeringen uit het netwerk van WinWinner binnenstroomden, waren we dan ook aangenaam verrast.” – Erik Hauters, zaakvoerder TinkerList

De vlotte samenwerking leidde tot een mooi parcours. De onderneming kon het maximale doelbedrag van€200.000 zelfs verhogen tot €222.000. Wanneer de nieuwe grens en daarmee ook het investeringsplafond bereikt werd, zette TinkerList de campagne vroegtijdig maar voldaan stop.

The end

Twee maanden na afloop van de campagne is TinkerList goed op weg om de geambieerde internationale groei te verwezenlijken. Dankzij de opgehaalde financiering kon de onderneming recent vijf nieuwe werknemers verwelkomen.


In de nabije toekomst willen de zaakvoerders nog twee extra developers alsook een aantal sales- en marketingprofielen aanwerven, waardoor ze hun team op een jaar tijd zullen verdubbelen. Op die manier kan de onderneming de 2.0-versie van TinkerList op punt stellen en zowel haar naamsbekendheid als haar doelmarkt opdrijven.

TinkerList blikt tevreden terug op haar WinWinner-verhaal. “Het was fantastisch om onze campagne via het digitale platform van WinWinner kenbaar te maken. Zeker omdat ons tegelijkertijd heel wat administratie uit handen werd genomen”, vertelt Kurt Victoor. “We waren erg geïnteresseerd in crowdlending, maar hadden geen tijd om de volledige organisatie, administratie en opvolging die erbij komt kijken te verzorgen. WinWinner is dan de ideale partner om mee samen te werken.”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case